Załącznik do Zarządzenia

Dyrektora Szkoły Podstawowej

im. Wandy Dobaczewskiej

w Gąsawie

z dnia 14 sierpnia 2024r.

 

 

Standardy ochrony małoletnich

w Szkole Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

 

Wprowadzenie

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

„Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczną ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.

W konstruowaniu „Standardów ochrony małoletnich” przyjęto następujące założenia:

1.     w Szkole Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich;

2.     wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest osobą krzywdzoną;

3.     podejmowane postępowanie nie może naruszać praw małoletniego;

4.     małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi oraz rówieśnikami;

5.     małoletni wiedzą, do kogo się zwracać i prosić o pomoc w sytuacjach trudnych;

6.     rodzice/opiekunowie prawni małoletnich poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania bez stosowania krzywdzenia oraz potrafią uczyć zasad bezpieczeństwa.

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami krzywdzenia oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska.

STANDARDY  OCHRONY  MAŁOLETNICH

Preambuła

Zasadą obowiązującą pracowników Szkoły Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka i poszanowanie jego praw. Każdy pracownik zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój dzieci i przestrzegać zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie. Pracownik szkoły, realizujące te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.

 

Rozdział I

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

 

Zasady ogólne

§ 1

1.     Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od personelu w odniesieniu do wszystkich czynności podejmowanych przez personel w szkole jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.

2.     Personel szkoły traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.

3.     Personel szkoły działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.

4.     Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze oraz w jakiejkolwiek innej formie.

5.     Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz wszystkie osoby podejmujące jakiekolwiek działania na terenie szkoły.

§ 2

1.     Osoby wymienione w § 1 ust. 5 obowiązane są do utrzymania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdorazowego rozważenia czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.

2.     Osoby wymienione w § 1 ust. 5 obowiązane są do działania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji własnego zachowania.

 

Zasady komunikacji

§ 3

Zasady komunikacji z małoletnim:

1.     w komunikacji z małoletnim należy zachować cierpliwość i szacunek;

2.     należy uważnie słuchać małoletniego i udzielać mu odpowiedzi adekwatnie do jego wieku i danej sytuacji;

3.     nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego;

 

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

§ 4

1.     Osoby wymienione w § 1 ust. 5 nie mogą ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich; obejmuje to wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

2.     Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów i gestów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedzi do aktywności lub atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

3.     Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku małoletniego dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienie utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalenie wizerunku na potrzeby szkoły, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/opiekunów prawnych.

4.     Nie jest dozwolone proponowanie małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletniego.

5.     Nie jest dozwolone nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznej lub seksualnej albo nawiązanie z małoletnim relacji, która może być uznana za posiadająca takie właściwości. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletniemu treści erotycznych i pornograficznych.

6.     Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi do szkoły za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami prawnymi są kanały służbowe.

7.     Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, należy go o tym poinformować i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.

8.     Należy szanować prawo małoletniego do prywatności; jeżeli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, należy wyjaśnić mu to najszybciej, jak to możliwe.

9.     Jeżeli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.

10.  Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowany i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu – jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego. Dlatego należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając o jego zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie).

11.  Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego.

12.  Nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.

13.  Szczególna ostrożność należy zachować wobec małoletniego, który doświadczył nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego, psychicznego bądź zaniedbania.

14.  Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

15.  W sytuacjach wymagających ewentualnych czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego, należy unikać innego niż niezbędnego kontaktu fizycznego z małoletnim. Należy zadbać o to, aby w miarę możliwości w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji. Przy podejmowaniu kontaktu z małoletnim z niepełnosprawnością lub specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, należy w sposób szczególny uwzględnić tę kwestię.

Rozdział II

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadaniu informacji o krzywdzeniu małoletniego.

 

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego

§ 5

1.     Pracownicy szkoły lub pozostały personel zwracają szczególną uwagę na występowanie
w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności
o możliwości popełnienia przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego, wskazane w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
w następujących regulacjach:

Ø  Art. 197. (Zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej);

Ø  Art. 198. (Seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności);

Ø  Art. 199. (Seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia);

Ø  Art. 200. (Seksualne wykorzystanie małoletniego);

Ø  Art. 200a. (Elektroniczna korupcja seksualna małoletniego);

Ø  Art. 200b. (Propagowanie pedofilii);

Ø  Art. 202. (Publiczne prezentowanie treści pornograficznych);

Ø  Art. 203. (Zmuszanie do uprawiania prostytucji);

Ø  Art. 204. (Stręczycielstwo, sutenerstwo i kuplerstwo).

2.     Zgodnie z art. 304 § 2 ustawy z dna 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.

3.     Uwagę pracownika szkoły lub pozostały personel powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:

a)    małoletni ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić;

b)    podawane przez małoletniego wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp. małoletni często je zmienia;

c)    pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzgledniających ćwiczenia fizyczne;

d)    małoletni nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;

e)    małoletni wzdryga się kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

f)     małoletni boi się rodzica lub opiekuna;

g)    małoletni boi się powrotu do domu;

h)    małoletni jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony;

i)     małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.

j)     małoletni moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, czy też na widok określonych osób;

k)    nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania małoletniego.

 

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego
w środowisku domowym

§ 6

1.     W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony w środowisku domowym, pracownik lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły.

2.     Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela, który przeprowadza rozmowę z małoletnim w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa lub pedagoga szkolnego).

3.     W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik szkoły ma obowiązek wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała lub rozważyć inną formę pomocy przedmedycznej.

4.     Rozmowa o której mowa w § 6 ust.2 ma na celu ustalenie podstawowych faktów (miejsce zdarzenia, obecność członków środowiska domowego, obserwatorów zdarzenia, świadków, częstotliwość) oraz wsparcie emocjonalne małoletniego. Rozmowa odbywa się w odpowiednich warunkach, to znaczy w miejscu zapewniającym małoletniemu poczucie bezpieczeństwa oraz prywatności.

5.     Rozmowa odbywa się w oparciu o zasady poszanowania małoletniego. Podczas rozmowy małoletni zostaje zapewniony o słuszności ujawnienia faktu doświadczenia krzywdzenia oraz zostaje poinformowany, że nawet bardzo bliska osoba nie ma prawa go krzywdzić.

6.     Osoby przeprowadzające rozmowę koncentrują się na kontakcie z małoletnim – wysłuchują, co małoletni ma do powiedzenia, są uważni na pozawerbalne przejawy uczuć małoletniego – zażenowanie, skrępowanie, wstyd, lęk, przerażenie, itp., pomagając małoletniemu poradzić sobie z nimi. Przebieg rozmowy dokumentowany jest w formie notatki służbowej (załącznik nr 1).

7.     Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy, do której uczęszcza małoletni.

8.     W trakcie rozmowy dyrektor szkoły odwołuje się do wspólnego celu, jakim jest dobro małoletniego, dokonuje opisu problemu i szkód jakie ponosi małoletni – przedstawia rodzicom lub opiekunom prawnym ocenę sytuacji.

9.     W trakcie rozmowy rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego zostają poinformowani o dostępnych możliwościach objęcia ich środowiska domowego wsparciem oraz
o obowiązku zgłoszenia przez szkołę podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (w zależności od oceny sytuacji i skorelowanej z nią interwencją: policja, prokuratura, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej – wszczęcie procedury „Niebieska Karta”). Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 1).

10.  Po przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, dyrektor szkoły informuje odpowiednie podmioty, o których mowa w § 6 ust. 9.

 

11.  W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor szkoły lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdzają ten fakt w notatce służbowej, o której mowa w § 6 ust. 9. Zaleca się dalszą obserwację małoletniego.

12.  W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego psycholog wraz z innymi specjalistami pracującymi w szkole opracowuje plan pomocy małoletniemu. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:

a)     działania podjęte przez szkołę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;

b)    formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez szkołę oraz przy współpracy z innymi instytucjami;

c)     skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

13.  Plan pomocy jest przedstawiony rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr1).

14.  Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostały personel szkoły

§ 7

1.     Osoba, która uzyskała informację, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika lub pozostały personel szkoły, ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi szkoły.

2.     Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z pracownikiem lub pozostałym personelem szkoły, informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy, do której uczęszcza małoletni.

3.     W trakcie rozmowy dyrektor szkoły odwołuje się do wspólnego celu, jakim jest dobro małoletniego, dokonuje opisu problemu i szkód jakie ponosi małoletni – przedstawia ocenę sytuacji.

4.     Spotkanie ma na celu omówienie sytuacji małoletniego i zasadności podejrzeń oraz wypracowanie sposobu postępowania w tym konkretnym przypadku. Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 2).

5.     W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor szkoły lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdzają ten fakt w notatce służbowej o której mowa w § 7 ust. 4.

6.     W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostały personel szkoły, dyrektor szkoły informuje o zdarzeniu rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego oraz odpowiednie instytucje.

7.     W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostałego personelu szkoły psycholog wraz z innymi specjalistami pracującymi w szkole opracowuje plan pomocy małoletniemu. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:

a)    działania podjęte przez szkołę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;

b)    formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez szkołę przy współpracy z innymi instytucjami;

c)    skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

8.     Plan pomocy jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr 2).

9.     Plan pracy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

10.  Wobec pracownika w stosunku do którego zachodzi zasadność podejrzenia popełnienia przestępstwa podejmuje się kroki zgodnie z Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami prawa.

11.  Wobec pozostałego personelu szkoły (np. stażyści, praktykanci, wolontariusze) w stosunku, do którego zachodzi zasadność podejrzenia przestępstwa podejmuje się kroki zgodnie z ogólnymi przepisami prawa.

12.  Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, włączając informacje przekazywane uprawionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego
w związku z przemocą i agresją rówieśniczą

§ 8

1.     W przypadku powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony w środowisku rówieśniczym, pracownik szkoły lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji wychowawcy klasy, do której uczęszcza małoletni i dyrektorowi szkoły.

2.     Wychowawca, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przeprowadza z nim rozmowę w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego).

3.     W sytuacji, gdy pracownik szkoły lub pozostały personel jest świadkiem agresywnego zachowania małoletnich jest zobowiązany do:

a)    natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację;

b)    odizolowania od grupy małoletniego zachowującego się agresywnie;

c)    w razie potrzeby wezwania pomocy (innego nauczyciela, pracownika obsługi)

d)    udzielenia pomocy małoletniemu doznającemu agresji i zabezpiecza bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.

4.     Jeżeli to możliwe, pracownik szkoły lub pozostały personel ustala przyczynę agresji. Przeprowadza rozmowę ze stronami konfliktu, uświadamiając im nieodpowiednie zachowanie. O zajściu informuje wychowawcę.

5.     Szczególną opieką otoczony zostaje małoletni doznający agresji lub przemocy rówieśniczej w ramach zajścia. Otrzymuje wsparcie i jeśli to potrzebne – pomoc przedmedyczną.

6.     Małoletni przejawiający zachowania agresywne ma możliwość wyjaśnienia powodów swego zachowania i podjęcia działań w celu zakończenia sytuacji. Ma prawo do uzyskania pełnej informacji dotyczącej jego sytuacji. Jego pośrednikami mogą być: wychowawca klasy, dyrektor szkoły lub inny nauczyciel.

7.     O udziale uczniów w zajściu, uzyskanych wyjaśnieniach i podjętych przez szkołę krokach informowani są rodzice w możliwie najkrótszym czasie. Zaleca się dalszą obserwację małoletnich (osobę agresywną i doznającą agresji/przemocy rówieśniczej).

8.     Przebieg interwencji, rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 3).

9.     Jeśli zachowanie małoletniego nie ulega poprawie, wychowawca zwraca się z prośbą o zgłoszenie się rodzica (prawnego opiekuna) do szkoły:

a)    przeprowadza rozmowę z małoletnim i rodzicem (prawnym opiekunem), pogłębiając wiedzę na temat małoletniego, jego rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego;

b)    na prośbę wychowawcy i w jego obecności rozmowę z małoletnim i rodzicem (prawnym opiekunem) przeprowadza psycholog bądź pedagog szkolny analizując przyczyny zachowania ucznia, pomagając rodzicom/opiekunom prawnym w doborze metod wychowawczych;

c)    z rozmowy z małoletnim i rodzicem sporządza się notatkę służbową, którą podpisuje rodzic/opiekun prawny (załącznik nr 3).

10.  W przypadku utrzymania się nieprawidłowych relacji małoletniego z rówieśnikami (pobicia, zaczepianie itp.), wychowawca w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) małoletniego kieruje go na badania psychologiczne, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia małoletniego.

11.  W sytuacji, kiedy małoletni w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów, pedagog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły kieruje wniosek do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodziny i Nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji małoletniego.

 

 

Rozdział III

Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadomienie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ,,Niebieskie Karty”.

 

Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomienie sądu opiekuńczego

§9

1.     W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego jednego z przestępstw wskazanych w § 5 ust. 1:

a)    dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (załącznik nr 4);

b)    dyrektor szkoły podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie szkoły.

2.     Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone dyrektor szkoły zawiadamia sąd opiekuńczy, dokonując opisu zdarzenia uzasadniającego wszczęcie postępowania z urzędu (załącznik nr 5).

3.     W sytuacji złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego informuje się równolegle o tym fakcie rodziców bądź opiekunów prawnych małoletniego.

4.     Dyrektor szkoły podejmując decyzję dotyczącą złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego, kieruje się przede wszystkim dobrem małoletniego.

 

Wszczynanie procedury ,,Niebieskie Karty”

§10

1.     Realizacja procedury ,,Niebieskie Karty” odbywa się w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury ,,Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.

2.     Wszczęcie procedury  następuje z chwilą wypełnienia formularza ,,Niebieska Karta-A” w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.

3.     Formularz, o którym mowa w ust. 2, wypełniają osoby będące przedstawicielami podmiotów wymienionych w art. 9a ust. 11-11d ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

4.     Osoba wszczynająca procedurę podejmuje działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej.

5.     Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec małoletniego, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.

6.     Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego.

7.     Działania z udziałem małoletnich osób doznających przemocy domowej przeprowadza się, w miarę możliwości, w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego.

8.     Po wypełnieniu formularza ,,Niebieska Karta – A” osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się formularz ,,Niebieska Karta – B”. Jeżeli osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni, formularz ,,Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, a w przypadkach jeśli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny lub pełnoletniej osoby wyznaczonej przez małoletniego.

9.     Wypełniony formularz ,,Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie
5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego. Kopię wypełnionego formularza ,,Niebieska Karta – A” pozostawia się u wszczynającego procedurę.

10.  Pracownik pedagogiczny szkoły może zostać wytypowany przez dyrektora szkoły do pracy w grupie diagnostyczno-pomocowej, która została powołana przez zespół interdyscyplinarny.  Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury ,,Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy ‘’Niebieska Karta”, wytypowane osoby, nie mogą odmówić udziału w pracach tychże grup.

11.  Rola i zadania pracownika szkoły powołanego w skład grupy diagnostyczno-pomocowej, działającej na rzecz przeciwdziałania przemocy w środowisku domowym małoletniego, zostają określone przez członków tejże grupy i wynikają z ustalonego planu pomocy małoletniemu. Pracownik szkoły jest zobowiązany współdziałać z wszystkimi członkami grupy diagnostyczno-pomocowej w ramach współpracy interdyscyplinarnej służb.

 

 

Rozdział IV

 

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

§ 11

1.     Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w szkole podlegają przeglądowi corocznie, w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły oraz w razie nowelizacji  aktów prawnych, mających wpływ na kształt przyjętych standardów oraz procedur. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować (załącznik nr 6).

2.     Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w szkole, polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

3.     Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w szkole, dokonuje powołany przez dyrektora zespół pracowników szkoły.

4.     W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w § 11 ust. 3, wykaże niespełnione przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których mowa
w § 11 ust. 1, lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne, lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów.

5.     Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w szkole, dokonuje powołany przez dyrektora zespół pracowników szkoły. W przypadku aktualizacji standardów, przygotowany projekt jest przyjmowany przez dyrektora szkoły w drodze zarządzenia.

 

 

Rozdział V

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

 

§ 12

1.     Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi dyrektor szkoły uzyskuje informacje czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

2.     Przez inną działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich należy rozumieć w szczególności wykonywanie czynności związane z organizacją wypoczynku małoletnich, wykonywanie umów cywilnoprawnych związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi.

3.     Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor szkoły. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu szkoły do stosowania standardów ochrony małoletnich (załącznik nr 7).

4.     Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w § 12 ust. 3, musi legitymować się co najmniej 5 letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmującą następujące zagadnienia:

a)     rozpoznanie symptomów krzywdzenia małoletnich;

b)     procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich;

c)     odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich;

d)    stosowanie procedury ,,Niebieskie Karty”.

5.     Szkolenia, o których mowa w § 12 ust. 3, są organizowane raz w roku, w terminie wskazanym przez dyrektora.

6.     Osoba, o której mowa w § 12 ust. 3, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz czuwa aby każdy zatrudniany pracownik podpisał pod dokumentacją opisującą standardy ochrony małoletnich oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w szkole. Pracownik może również złożyć oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich (załącznik nr 8).

7.     Pracownicy nowo zatrudnieni w szkole są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa w § 12 ust. 6.

8.     Osoba, o której mowa w § 12 ust. 3 jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

 

Rozdział VI

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo  opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

 

Zasady i sposób udostępniania standardów – rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni

§13

1.     Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej szkoły.

2.     Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej szkoły, o której mowa w § 13 ust. 1 za pośrednictwem przyjętych kanałów komunikacji (dziennik elektroniczny, wywiadówka).

3.     Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich są udostępniane w formie papierowej. Za udostępnienie dokumentu odpowiada pedagog bądź psycholog szkolny.

4.     Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami
i wynikającymi
z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

 

Zasady i sposób udostępniania standardów uczniom

§14

1.     Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej szkoły.

2.     W formie papierowej standardy ochrony małoletnich są do wglądu dla każdego ucznia w bibliotece szkolnej. Za udostępnienie dokumentu odpowiada nauczyciel bibliotekarz.

3.     Wychowawca klasy jest zobligowany do zaznajomienia wychowanków ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem na wrześniowych godzinach wychowawczych.

 

 

 

 

 

Rozdział VIII

Sposób dokumentowania  i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

 

§15

1.     Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego szkoła posiada wiedzę, zostaje odnotowany w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniego (załącznik nr 9).

2.     Ewidencję zdarzeń zagrażających dobru małoletniego prowadzi pedagog szkolny.

3.     Ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniego nadaje się kategorię archiwalną zgodnie z przepisami odrębnymi.

4.     Dokumenty związane ze zgłoszonymi incydentami przechowuje się w teczce małoletniego, która jest w posiadaniu pedagoga szkolnego i/lub aktach osobowych pracownika szkoły znajdujących się w sekretariacie placówki, w zależności od rodzaju ujawnionych lub zgłoszonych incydentów.

 

 

Rozdział IX

Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

Zasady ogólne

§ 16

1.     Uczniowie powinni czuć się w środowisku klasowym/szkolnym dobrze i bezpiecznie, aby nic im nie przeszkadzało w wypełnianiu przydzielonych zadań i obowiązków.

2.     Uczniowie powinni akceptować odmienność i indywidualność każdego i uszanować inne zainteresowania oraz mieć poczucie obowiązku spieszenia z pomocą tym, którzy sobie radzą gorzej niż oni sami.

3.     Dobrostan emocjonalny i psychiczny uczniów oparty jest na ciepłej i otwartej komunikacji, autentycznym zainteresowaniu uczniami, budowaniu zaufania, zapewnianiu odpowiedniego wsparcia emocjonalnego, rozpoznawaniu potencjału wszystkich uczniów, skupianiu się na budowaniu w uczniach zdolności do autonomii i odkrywania samych siebie.

4.     Bezpieczne, pełne szacunku i ciepłe wzajemne relacje prowadzą do zwiększonego zaangażowania uczniów w naukę, poczucia bezpieczeństwa w szkole oraz zmniejszenia uczucia lęku i stresu szkolnego.

5.     Zadaniem nauczyciela – wychowawcy jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji wszystkim uczniom oraz danie równej szansy zdobycia wiedzy i odnalezienia swojego miejsca w klasie.

6.     Przemoc i agresja w szkole nie jest akceptowalna, ponieważ:

a) narusza podstawowe prawa dziecka do godności osobistej i życia w poczuciu bezpieczeństwa;

b) wywiera negatywny wpływ na dziecko poszkodowane, powodując obniżenie poczucia własnej wartości, spadek motywacji do nauki, depresję, choroby somatyczne, alienację społeczną, myśli samobójcze;

c) wywiera negatywny wpływ na sprawców poprzez utrwalanie nieodpowiednich zachowań wobec rówieśników, demoralizację, przyczynianie się w przyszłości do problemów z prawem, depresji i myśli samobójczych;

d) wywiera negatywny wpływ na obserwatorów, powodując znieczulenie i zobojętnienie na krzywdę;

e) ma tendencję do eskalowania i zwykle bez interwencji dorosłych sama się nie kończy;

f) wpływa negatywnie na klimat klasy i szkoły.

 

Zachowania niedozwolone wśród małoletnich

§ 17

1.     Każde przemocowe działanie jest niedopuszczalne. Zabronione jest dręczenie i prześladowanie szkolne rozumiane jako wielokrotna przemoc psychiczna (np. obrażanie, wyśmiewanie, plotki, wykluczanie, odtrącanie), werbalna, relacyjna, materialna, cyfrowa (cyberbullying), seksualna, fizyczna. O zjawisku tym jest mowa wówczas, gdy proces stosowania przemocy jest długotrwały, ma charakter grupowy – ofiary, agresorzy i świadkowie są w tę przemoc wplątani, występuje dysproporcja między sprawcą/sprawcami a ofiarą, utrzymuje się atmosfera zastraszenia w grupie.

2.     Zabroniona jest agresja słowna m.in. ubliżanie, dokuczanie, zastraszanie, wyśmiewanie, grożenie, obrzucanie wyzwiskami, uszczypliwości, kpiny, ośmieszanie.

3.     Zabroniona jest agresja fizyczna, podczas której dochodzi do kontaktu fizycznego pod postacią popychania, bicia, kopania, plucia, zadawania ran, kradzieży pieniędzy lub przedmiotów, niszczenia własności, zabierania rzeczy lub pieniędzy przy użyciu siły lub groźby jej użycia.

4.     Zabroniona jest agresja bez użycia słów i kontaktu fizycznego m.in. w postaci wrogich gestów i  min, odtrącenia, izolowania.

5.     Zabroniona jest cyberprzemoc (przemoc cyfrowa), tj. przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (przede wszystkim Internetu i telefonii komórkowej), tj. nękanie, straszenie, szantażowanie z wykorzystaniem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów w sieci oraz podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli.

6.     Zabronione jest noszenie i używanie niebezpiecznych narzędzi.

7.     Zabronione jest spożywanie i proponowanie alkoholu, wyrobów tytoniowych czy innych nielegalnych substancji.

 

 

Rozdział X

Zasady korzystania z urządzeń elektrycznych z dostępem do Internetu. Procedury ochrony małoletnich przed teściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci internetowej oraz utrwalonymi innej formie.

§ 18

1.     Szkoła, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektrycznych stanowią:

a)    infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi;

b)    szkoła korzysta z Bezpiecznego Internetu OSE;

c)    rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

2.     Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w szkole jest informatyk – opiekun sieci informatycznej. Do jego obowiązków należy:

a)     zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania lub aktualnych certyfikatów OSE;

b)    aktualizowanie oprogramowania lub certyfikatów w miarę potrzeb;

c)     monitorowanie czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.

3.     W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści informatyk stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.

4.     Informatyk przekazuje dyrektorowi szkoły informacje na temat poczynionych ustaleń. Jeżeli jest to pracownik szkoły lub pozostały personel dyrektor szkoły podejmuje działania opisane w § 7. Jeżeli jest to małoletni dyrektor szkoły aranżuje dla niego rozmowę z psychologiem bądź pedagogiem szkolnym na temat bezpieczeństwa w Internecie.

5.     Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog bądź pedagog szkolny uzyska informację, że małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w niniejszym dokumencie.

6.     W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły lub pozostały personel ma on obowiązek informowania małoletniego o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

7.     Podczas zajęć nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez małoletnich czuwa nauczyciel.

8.     W miarę możliwości przeprowadza się z małoletnimi cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

9.     Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci (biblioteka, radiowęzeł).

§ 19

1.     Małoletni są na bieżąco informowani przez pracowników szkoły jak bezpieczne korzystać z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.

2.     Podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej:

a)     nie podawaj danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy;

b)    dbaj o  nierozpowszechnianie swojego wizerunku; w przypadku publikacji zdjęć w sieci należy zadbać, aby dostęp do nich miały wyłącznie osoby znajome; nie udostępniaj zdjęć nieznajomym, w szczególności zdjęć intymnych, czy w niepełnym ubraniu;

c)     poinformuj rodziców lub wychowawcę o każdym przypadku, gdy napotkasz się w sieci na treści, które wydają się nielegalne, czy w jakikolwiek sposób wywołują niepokój;

d)    o propozycjach spotkania, jakie otrzymasz od internetowych znajomych zawsze informuj rodziców lub wychowawcę;

e)     nie atakuj nikogo w sieci, niezależnie od tego, jakie zdanie on wyraża, nie pokazuj agresji, nie stosuj gr óźb;

f)     nie korzystaj z sieci przez zbyt długi czas, bo zbyt długie korzystanie z komputera bądź innych urządzeń mobilnych może zaszkodzić twojemu zdrowiu;

g)    pamiętaj, że im dłużej korzystasz z sieci, tym mniej rozmawiasz ze znajomymi twarzą w twarz, a takie kontakty są najbardziej wartościowe.

 

 

Załącznik nr 1

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

 

[WZÓR]

NOTATKA SŁUŻBOWA

dotyczy: powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia,

że małoletni jest krzywdzony

 

Imię oraz nazwisko ucznia:

 

Osoba zawiadamiająca:

 

Data powzięcia informacji:

 

 

 

OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE

 

 

……………………………                                                              ……………………………

Podpis osoby zgłaszającej                                                                       Data i podpis dyrektora szkoły

 

 

 

SPOTKANIE Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA

 

Data spotkania:

Opis przebiegu spotkania:

Poczynione ustalenia (plan pomocy):

 

 

 

Data i podpis uczestników spotkania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej

im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

[WZÓR]

NOTATKA SŁUŻBOWA

dotyczy: powzięcia podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika

lub pozostały personel szkoły.

 

 

Imię oraz nazwisko ucznia:

 

Osoba zawiadamiająca:

 

Data powzięcia informacji:

 

 

 

OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE

 

 

…………………………                                                                  ……………………………

Podpis osoby zgłaszającej                                                                       Data i podpis dyrektora szkoły

 

 

 

SPOTKANIE Z PRACOWNKIEM PODEJRZANYM O KRZYWDZENIE MAŁOLETNIEGO

 

Data spotkania:

Opis przebiegu spotkania:

Poczynione ustalenia (plan pomocy):

 

 

 

Data i podpis uczestników spotkania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

[WZÓR]

NOTATKA SŁUŻBOWA

dotyczy: powzięcia przez pracownika szkoły lub pozostały personel podejrzenia,

że małoletni jest krzywdzony – agresja oraz przemoc rówieśnicza.

 

 

Imię oraz nazwisko ucznia:

 

Osoba zawiadamiająca:

 

Data powzięcia informacji:

 

 

 

OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE

 

 

……………………………                                                              ……………………………

Podpis osoby zgłaszającej                                                                       Data i podpis dyrektora szkoły

 

 

 

 

SPOTKANIE Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA STOSUJĄCEGO PRZEMOC

 

Data spotkania:

Opis przebiegu spotkania:

Poczynione ustalenia (plan pomocy):

 

 

 

Data i podpis uczestników spotkania:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

[WZÓR]

Komenda Policji w ………………

bądź Prokuratura Rejonowa w ……………

 

Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Niniejszym zawiadamiam, o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanego z art …..* ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138 ze zm.) na szkodę małoletniego ……….**

 

UZASADNIENIE

W uzasadnieniu opisać stan faktyczny, w szczególności w jaki sposób pracownicy placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym na szkodę małoletniego i jakie okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa. W miarę możliwości, jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki, należy podać następującego dane dotyczące przestępstwa:

- data

- miejsce

- okoliczności przestępstwa

- świadkowie

- materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa np. dokumenty, wydruki, nagrania, zaświadczenia.

                                                                                              ……………………………………

Imię i nazwisko osoby zgłaszającej

 

*należy wpisać przestępstwo. W razie braku możliwości dokonania kwalifikacji przestępstwa można tą część pominąć

**należy wpisać dane dziecka

Załącznik nr 5

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

[WZÓR]

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny

 

………………………………

Miejscowość, data

 

Sąd Rejonowy w Żninie

III Wydział Rodzinny i Nieletnich

 

Wnioskodawca (imię i nazwisko lub nazwa instytucji): ………………………………………

Reprezentowana przez: ………………………………..

Adres do korespondencji:………………………………..

 

Uczestnicy postępowania:

Rodzice małoletniego:

1.     imię i nazwisko, adres zam.

2.     imię i nazwisko, adres zam.

Małoletni:

1.     imię i nazwisko, adres zam., data ur.

 

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

 

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ……………………………..... (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

 

Uzasadnienie

(W uzasadnieniu powinny zostać uwzględnione dane osobowe dziecka oraz dane dotyczące rodziców/opiekunów dziecka. Ponadto należy zawrzeć informację na temat sytuacji wskutek, której np. popełniono przestępstwo wobec dziecka.  W uzasadnieniu powinny się znaleźć także informacje dotyczące osób, które były/są świadkami zdarzeń. W końcowej części wniosku należy uwzględnić oczekiwania względem Sądu np. podjęcie stosownych działań mających na celu ograniczenie władzy rodzicielskiej, zastosowanie środka zapobiegawczego w formie wyznaczenia kuratora sądowego dla rodziny itp.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wniosek należy złożyć do sądu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka

2.Należy zawsze podać imię i nazwisko dziecka i adres jego pobytu. Tylko w takim wypadku sąd może skutecznie pomóc, m.in. poprzez wysłanie do rodziny kuratora na wywiad.

 

 

 

Załącznik nr 6

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ OCENY STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

 

Data przeprowadzenia oceny:

 

Imię i nazwisko osoby przeprowadzającej ocenę:

 

Wnioski z przeprowadzonej oceny:

 

 

 

………………………………………                                              ……………………………

Data i podpis osoby przeprowadzającej ocenę:                                            Data i podpis dyrektora szkoły:

 

 

 

 

 

Załącznik nr 7

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

 

……………………………………

pieczęć instytucji                                                                                   miejscowość, data

 

 

 

 

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualny, i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.) oraz § 12 ust. 3 standardów ochrony małoletnich, przyjętych Zarządzeniem Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie w dniu 14 sierpnia 2024r.

 

UPOWAŻNIAM

 

Panią/Pana …………………………… do przygotowania personelu Szkoły Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie do stosowania standardów ochrony małoletnich.

 

                                                                                                                                             

…………………………

Podpis dyrektora                      

 

Odebrałem:

 

…………………………………

podpis upoważnionego

Załącznik nr 8

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

 

 

…………………………………………

Miejscowość, data

 

pieczęć instytucji

 

 

 

OŚWIADCZAM

 

że zapoznałem się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Szkole Podstawowej im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie i zostałem/zostałam poinformowany/poinformowana o konieczności i zasadach ich stosowania.

 

 

 

……………………………………………..

                                                                                                                     Podpis pracownika

 

 

 

 

 

Załącznik nr 9

do Standardów Ochrony Małoletnich

w Szkole Podstawowej
im. Wandy Dobaczewskiej w Gąsawie

 

 

 

EWIDENCJA ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO

 

Rok szkolny:…………………………

 

 

L.p.

Opis zdarzenia

Podjęte czynności

Podpis osoby wprowadzającej dane do ewidencji

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4